לוגו X-Riders

תאונות אופנוע: הסכנות הנפוצות ביותר בכביש לרוכבי אופנוע

  • כללי
  • arad
  • 2023-09-04 16:33:50
  • שיתוף

תורת הסכנות בכביש – מאמר חובה לכל רוכב אופנוע

לפני שנתחיל, שנדבר מספרים?

הנה קצת עובדות ונתונים מזעזעים שאספנו עבורכם מהרשות לבטיחות בדרכים:

  • בשנת 2018  על כל 10,000 רוכבים נהרגו 3.2
  • בשנת 2019 הרלב"ד הצהיר באופן רשמי כי הסיכוי להיהרג מתאונת דרכים על אופנוע גדול פי 15 מנוסע במכונית
  • בשנת 2022 ממש בשנה שעברה, נהרגו 77 רוכבי אופנועים מתאונות דרכים
  • רגע קחו שנה אחורה, שנת 2021.. 89 הרוגים!

כמו שאנחנו רואים הסטטיסטיקה לא לטובתנו ומה שנותר לנו לעשות בעניין זה להישאר מחוץ לסטטיסטיקה. סגנון החיים של רכיבה על אופנוע הוא מורכב ומסוכן וחייבים לקחת אותו ברצינות. זה לא פשוט לעלות ולנסוע.

את המאמר הזה היה חשוב לנו לכתוב ברצינות רבה, בכובד ראש, לבחור את המילים בפינצטה בגלל שהנושא הזה כל כך חשוב. ריכזנו לכם סכנות שפוגשות אותנו ביום יום וטיפים הכרחיים שעלולים לחסוך לנו כאבים פיזיים וגם כלכליים וחשוב מכל – מצילים חיים.

את התוכן ביססנו על התייעצות עם מגוון רוכבים מהקהילה שהסכימו לשתף פעולה ולחלוק איתנו מניסיונם האישי. אנו רוצים כבר מראש להוקיר להם תודה ולהביע את הערכתינו.

בנוסף אספנו לכם פניני חוכמה מהספר "אופנועים- רכיבה נכונה" של נחום לב וגידי פרדר וגם מערוצים של גדולי מדריכי הרכיבה בעולם.

כהקדמה קטנה שניה לפני הצלילה אני אגיד:

לכל דבר יש זמן ומקום. אני לא מאמין ב"אל תעשו" אלא ב"איך ומתי תעשו את זה"

ניסיון

יופי, עברתי טסט והוצאתי רישיון. עכשיו אני יודע לרכב על אופנוע ואני חופשי לעלות לכביש המהיר בקלות.

אז זהו… שלא ממש. הוצאת רישיון בהחלט מאפשרת לך מבחינה חוקית לרכב על אופנוע ממקום למקום, אבל בין זה לבין "יודע" לרכב זה שמיים וארץ. לצערנו שיעורי הנהיגה ברובם מתרכזים בבסיס של הבסיס כמו איך לעשות סללום, פרסה, לעצור, לתת גז ולדעת מתי לתת זכות קדימה… שורה תחתונה- ברוב בתי הספר לנהיגה מתמקדים בללמד איך לעבור טסט ולא בהכרח מעבר. הסטטיסטיקה מכילה המון רוכבים ללא ניסיון (בעיקר צעירים) שפוגשים עצמם בסיטואציות מסוכנות מבלי להגיע אליהן מוכנים.

המאמר הזה ייתן לכם ידע וכלים פרקטיים מניסיונם של רוכבים שחוו על בשרם והסכימו לשתף. בנוסף, אנחנו תומכים ומציעים לקחת קורסי רכיבה מתקדמת, התנסות בימי מסלול ואפילו סתם להתאמן באופן עצמאי כדי לדעת לשלוט בכלי בצורה טובה יותר. כאשר אעמוד בסיטואציה מסכנת חיים שאהיה חייב להגיב במהירות, אני ארצה לפעול מתוך ניסיון שכבר תרגלתי כאשר התנועה והסיטואציה מוכרים למוח מאשר להגיב ממחשבה באופן מאולץ ויזום שעלול להוביל או לטעויות או לקיפאון.

חוליגנים

אחחח… אין ספק שריגוש זה מצרך חיוני בחיינו, ולנו בתור רוכבי האופנועים אין יותר כיף, מספק וזמין מלהשיג את זה דרך המכונה המדהימה והגאונית הזאת בעלת שני הגלגלים שראויה לכלכך הרבה כבוד והערכה. אין מלהיב כמו לפתוח את המצערת, לשמוע את המנוע צורח, להתמלא מאדרנלין המהירות, מלחתוך את הפניה במהירות כאילו אנחנו מינימום ולנטינו רוסי… מי כמונו באקסריידרס מבינים אתכם תגידו לי?

ובגלל זה, אנחנו לא מאמינים באמירות כמו "אל תשתוללו" או "אל תעשו" כי זה לא באמת עובד. אין בעיה; תחוו, תתרגשו, תאתגרו את עצמכם, תנסו.. הכל טוב ויפה אבל לכל דבר יש זמן ומקום! לא על הכביש הציבורי. למה לסכן את חייכם או את חייהם של אחרים? תמצאו מקום סטרילי, נטול רכבים ונטול מסיחים אשר אתם בבקרה ושליטה מלאה על כל מה שקורה שם. בין אם זה יום מסלול מאורגן, או אם זה אפילו מגרש חניה גדול וריק, אלה המקומות להתאמן על הדברים ולנסות לדחוף ולפתח את היכולות שלכם קדימה.

אחיזה

 אחיזה אחיזה אחיזה! אי אפשר לתאר במילים כמה המושג הזה חשוב.

לאחיזה משקל ענק בבטיחות שלנו. אנחנו חייבים לדעת מה לקחת בחשבון ולמה לשים לב, הכבישים בארץ בחלקם לא ברמה גבוה ואנחנו מחויבים להסתגל ולהתאים עצמינו לתנאים. אז הנה כמה דברים:

 מים וגשם

שכבה דקה של מים עלולה להוריד משמעותית את רמת החיכוך בין הצמיג לאספלט אם כי דבר זה כרוך במשתנים רבים כגון סוג הצמיג, איכות האספלט וכו. שכבה רצינית של מים כגון שלולית עלולה לגרום לתופעה הנקראת באנגלית Hydroplaning. בעצם הצמיג ממש מתנתק מהאספלט וגולש על פני המים. תופעה זאת רלוונטית רק במהירויות מסוימות ולא סבירה במהירות איטית. אז מה לא נרכב בגשם? תמיד נעדיף שלא, אבל במידה וכן, יש לנו מאמר בנושא . טיפ: ברכיבה על משטחים רטובים נרצה להעמיד את האופנוע בכמה שפחות זווית הטיה, נרצה לרכב באופן החלק ביותר שאנו יכולים (פעולות האצה, בלימה, שינוי כיוון בצורה הלינארית ביותר) ונקח בחשבון מרווח טעויות גדול יותר בכביש תוך התחשבות בזה שמרווח הבלימה שלי גדול בהרבה משאני רגיל על יבש.

אספלט

אנחנו חייבים לזהות ולנתח את איכות האספלט שאנו רוכבים עליו. ניתן לעשות זאת ע"י אבחנה ויזואלית. האם האספלט מבריק או מחזיר השתקפות? האם הוא בצבע בהיר וישן יותר? דברים אלה עלולים לרמוז על אספלט חלק יותר ורמות אחיזה נמוכות. עוד דרך היא אבחנה מוחשית. אתם ברמזור אדום? תעבירו רגע את הרגל קדימה ואחורה ותקבלו אינדיקציה על האחיזה. שימו לב שכבישים ליד ארוגות נוי עם צמחיה או דשא (בגלל מים המגיעים ממערכות ההשקיה האוכלים את האספלט ופוגעים בו) וגם כבישים בכיכרות(בגלל כמות ואופי התנועה המתמדת שפוגעת בחספוס האספלט) עלולים להיות פחות אוחזים ונוטים להיות מחליקים יותר.

אבק, חול, אבנים קטנות וחצץ

עלולים לפגוע גם הם ביכולת התמרון ובאחיזה שלכם בכביש. שימו לב שהמון פעמים ניתן להיתקל בהם בשולי הכביש וגם בפניות מסוימות אשר הרכבים המרובים שעוברים לפני מטאטים את כל הג'יפה של הכביש בצורת הפניה ויוצרים מעין "מסגרת" שנרצה להימנע מלעבור עליה.

צמיגים

החלק הכי חשוב באופנוע שלנו הם הצמיגים, הדבר היחיד שמחבר אותנו על הקרקע. אנחנו ממליצים להשקיע מחשבה, זמן וכסף בעת בחירת הצמיג לכלי שלנו וגם לראות שאנחנו לא מזניחים אותו בשגרה. בחירת הצמיג חשובה בהתאם לסוג הרכיבה שלנו ותנאי השטח שאותם נפגוש. פרטים מורחבים ניתן לראות במאמר שלנו על איך לבחור צמיג. בשגרה, חשוב להביט מדי פעם בצמיג ולראות שהוא במצב טוב, בלי קרעים, פנצ'רים, עיוותים בצורתו ושהחרכים שלו מספיק עמוקים. דבר אחרון בנושא הצמיגים הוא לדאוג למלא אוויר מדי שבוע בהתאם להוראות היצרן. דבר זה לא רק יסייע באחיזה על הכביש, אלא גם ישפר לנו את צריכת הדלק ויחסוך לנו כסף בכך שיאריך את אורך חיי הצמיג.

צבע ושמן

אחד הדברים שיותר פוגעים באחיזה על הכבישים זה צבע ושמן. שימו לב שלשניהם נרצה להתייחס בצורה דומה ולהתמודד בצורה זהה כמו על מים: אופנוע מורם בלי זווית, פעולות לינאריות וכו'. צבע זה עלול לפגוש אותנו בנתיבים, מעברי חציה וסימונים בכביש למיניהם. שמן הוא קצת בעייתי יותר מכיוון שהוא פחות בולט לעין ועלול להפתיע אותנו במקומות רנדומליים ולא צפויים מה שמוביל אותנו לנושא הבא.

מבט

כלי כלכך חזק ויעיל שבקלות אפשר לפספס ולא לנצל כמו שצריך בלי הידע וההכוונה הנכונים. המבט שלנו יכול לסייע גם לשליטה טכנית באופנוע וגם בסריקה בלתי פוסקת שתתן לי התרעה מוקדמת ותפחית לי הפתעות. המבט מתחלק לשניים, ראיה מרחבית וראיה ממוקדת. בגדול, הראייה המרחבית רגישה יותר לתנועה ומסיבה את תשומת ליבנו לדברים כמו רכבים סוטים, חיות או אנשים העלולים לפרוץ לנו לכביש. הראיה הממוקדת תפקידה לסרוק בטכניקת טאטוא את הכביש מולנו מרחוק לקרוב הלוך וחזור, תוך שהיא משמשת לי כחץ המצביע לאן אני רוצה שהאופנוע ילך. לאן שאסתכל, לשם ירצה ללכת האופנוע באופן טבעי.

טיפ קטן שקשור למבט: תהיו מודעים וערניים לזה שבעת מקרה חירום העין שלנו נוטה להינעל על הסכנה כמו גזע העץ על הרצפה, המשאית שבולמת, כתם השמן, או כל דבר אחר שאנחנו דווקא רוצים להימנע ממנו, ובכך להוביל אותנו הישר לתוכו. מה לעשות? להתאמן! להרגיל עצמינו להסיט את המבט בכוח דווקא אל נתיב המילוט ולהוריד אותו מהמכשול או מהסכנה.

נהגים

אחד מהמקרים הנפוצים ביותר לתאונות דרכים של רוכבי אופנוע קשורות לנהגי המכוניות שאיתם אנו חולקים את הכביש, ומה הדבר שאנחנו שומעים הכי הרבה? "זו לא אשמתי, זה בגללו" או "זאת לא אשמתי זה פשוט חוסר מזל הוא בדיוק פנה שמאלה כשרציתי לעקוף אותו". חברים, אנחנו לא מחפשים אשמים וזה לא יעלה את הסיכויים שלנו לשרוד על הכביש ולהתרחק מהסטטיסטיקה. אנחנו מחפשים לצלוח את הרכיבה שלנו מתחילתה לסופה בבטחה ובשביל כך, אנחנו ממליצים לכם להתייחס לכל סיטואציה כאילו היא אך ורק באשמת הרוכב אופנוע. עכשיו אתם תגידו "רגע אבל מה אשמתי שהוא היה בטלפון?" אתם צודקים, זאת לא אשמתכם, אבל אנחנו לא יכולים לחנך את נהגי המכוניות בדרכים וגם לא אף אחד אחר, אלא רק לבוא בחשבון עם עצמינו, ומשום כך כן עליך האחריות לצפות את הטעויות של נהג הרכב ולהכין עצמך מראש.

כמה טיפים חשובים בנושא:

בעת קבלת החלטות – צאו מנקודת הנחה שלא רואים ולא שומעים אתכם.

קשר עין – עם הנהג היא עדיפות עליונה מתחושת ההימור הזאת שאתה מקבל כאשר אתה שם גז ועוקף אותו.

כדאיות העקיפה – כמה מסוכן לי לעקוף כאן וכמה זה נותן לי בתמורה

אם כבר עקיפות.. תיזהרו מעקיפות לפני פניות פוטנציאליות. לדוגמה נניח ואתה מתכוון לעקוף את הרכב משמאל אך לפניכם פניה שמאלה, גם אם הוא לא מאותת ואפילו לא בנתיב המתאים, תשאיר ספק לכך שהוא יעשה את השטות הזאת ויחליט לשבור את ההגה בדיוק בזמן הלא מתאים שתהיה בדיוק במקום הלא מתאים.

רכיבה בשול – מאתגרת, כי בדרך כלל זמן התגובה הוא מאוד קצר. לכן, בזמן רכיבה על השול יש לצפות להפתעות ולהגביל את מהירות הרכיבה שלך לכזאת שבה  אתה עדין מסוגל להגיב בכל רגע נתון.

טיפ בנושא: נסו להסתכל על צמיגי הרכב שבנתיב, במידה ורכב יסטה וירצה לחתוך אל תוך השול, אנחנו נקבל על כך רמז מטרים מבעוד מועד כאשר נראה את הצמיגים הקדמיים שלו מוטים לכיוון השול.

מיקום בתנועה – היזהרו משטחים מתים ונסו לא להיות שם בכלל. אם המצב מחייב, תיכנסו ותצאו מהשטח מת במהירות האפשרית ורק כאשר יש לי מספיק מרווח טעויות של נהג המכונית (נתיב מילוט ומספיק מרווח מהרכב בשביל זמן תגובה). בנוסף בעת רכיבה נסו להיות ממוקמים במקום שמאפשר לכם לראות את הדרך קדימה, ולא רק את הרכב שמולכם אשר חוסם את כל שדה הראייה. התגובה והמהירות רכיבה שלכם צריכה להיקבע על פי התנהגותם של כמה רכבים קדימה, ולא ע"פ הרכב היחיד שמולכם.

ככלל, אנו נשאף תמיד להתקדם בתנועה כדי להשאיר את עומס וצפיפות הרכבים מאחורינו, לכן ברמזור נרצה לעמוד ראשונים ובעת הזינוק נוכל להתרחק ממכונות ההרג שמאיימות עלינו. ואני מתכוון למכוניות למי שלא הבין.

רמזורים

נקודת תורפה! סכנה! אלה הדברים שצריכים לקפוץ לכם כאשר אתם מתקרבים לצומת מרומזרת.

יש אנשים שהרמזור זה בגדר המלצה אצלם, ואתה לא תרצה לשלם בחייך על טעויות שלהם.

ירוק לא אומר שים גז- נכון שאמרתי לפני רגע שיש לנצל רמזור כדי לצאת ממנו ראשון ולהתרחק מהרכבים, אבל בדיוק בגלל זה, וגם בגלל שהכלים שלנו מאיצים משמעותית מהר יותר מרוב הרכבים בכביש אנחנו אלה שקופצים ראש על הרימון ונכנסים ראשונים אל הצומת. משום כך, כמעט תמיד אם מישהו יגנוב רמזור אדום חייו של האופנוען הם הראשונים להילקח. חברים, ירוק לא אומר שים גז! תן רגע מבט ימינה שמאלה, מה כבר יקרה? ההוא מאחורה צפר לך במקרה הכי גרוע? אני לא מעודד אלימות בכלל אבל אני בהחלט מסכים לברך אותו ואת אחותו בלב בסיטואציה כזאת מאשר לסובב את המצערת באימפולסיביות ולסיים את חייך.

הפתעות

ככל שאתה מודע יותר ועירני יותר ישנן פחות הפתעות. ישנו ערוץ יוטיוב של בחור בשם דן שמדבר המון בין היתר על הפתעות בכביש וממנו למדתי דבר חשוב שאני נותן לכם כאן. דן מחלק את רמת הערנות שלנו לשלבים וצבעים כאשר:

לבן – אני רוכב באוטומט, בלי יותר מדי תשומת לב, לא עירני ולא מודע למתרחש סביבי. לצערי כולנו מכירים את זה אבל חשוב למגר את התופעה ככל שניתן.

צהוב – אני רוכב במודעות מלאה למתרחש סביבי, עירני, ומחפש כל רגע מה יכול להתקיל אותי תוך כדי שאני מריץ לי אפשרויות להתמודד עם הסכנות. האידיאל הוא שבכל עת בזמן הרכיבה אהיה במצב צהוב.

כתום – זיהיתי משהו שפוטנציאלית יכול להוות לי סכנה ואני מוכן להגיב במידה ואצטרך. כמו למשל צומת מרומזרת שעלולה להתחלף לאדום בכל רגע, או רכב מנתיב נגדי שעלול להחליט שלא בא לו לחכות באדום. או לדוגמה, כדור שמתגלגל לכביש שיכול לרמז לי על ילד שעוד רגע יקפוץ אחריו בשביל להביא אותו.

אדום – הרגע שציפיתי לו מכתום קורה, אבל הגעתי אליו מוכן ואני יודע מה לעשות. זה הזמן לפעול.

חום – הסכנה הפתיעה אותי כי הייתי בלבן או פשוט לא הצלחתי לזהות את הסכנה מלפני ולא הצלחתי להגיב בזמן או במקצועיות ושילמתי על זה בפאניקה ובתאונה.

אני מאוד ממליץ על ערוץ היוטיוב שלו וכל הקרדיט של הכתוב בנושא שלבי הערנות כאן שייכים אליו. למי שרוצה לעיין לצפות ולשמוע קצת וגם להבין למה השלב נקרא חום (; .. מוזמן ללחוץ כאן למעבר לערוץ.

את ההפתעות ברובן אפשר למנוע ע"פ בחירת קצב ומהירות הרכיבה שלי. זוכרים? לכל דבר יש מקום וזמן? לא אומר לכם אל תיסעו מהר. פשוט במקומות ותנאים שמאפשרים. בכל מקרה.. את מהירות הרכיבה שלי תמיד ארצה להתאים לכך שיהיה לי זמן תגובה מספק. מי שרוצה את הריגוש במהירות ואדרנלין ומוכן להמר על כך את חיו (כי זה הימור לחלוטין לחלוף בין שני רכבים במהירות של 200 קמ"ש שאחד הרכבים לא יסטה..) מה אני אגיד לכם? אתם מפספסים את הפואנטה. רוכב אחד מבין המון שאספתי מהם חוויות וניסיון לפני חיבור המאמר סיכם לי את זה יפה ואמר: "הפואנטה והמטרה שלך ברכיבה מנהלתית היא להגיע מנקודה א' לנקודה ב' על הרגלים, בשונה מרכיבה ספורטיבית במסלול מרוצים ייעודי או במגרש נקי וסטרילי, שם אתה לוחץ את עצמך לקצה"

נקודות נוספות על ערנות:

הגעה הביתה – כשאנחנו מגיעים בחזרה מיום ארוך אנו נוטים להוריד ערנות לגמרי ונכנסים למצב לבן. טעויות מיותרות קורות דווקא ברגעים האלה.. אז לא חבל? עוד שניה וחצי של ערנות וריכוז. לא הגעת, עד שלא הגעת.

שאננות ואדישות – אכתוב את זה בפשטות. זוכרים את ההרגשה בפעם הראשונה שעליתם לכביש עם האופנוע? הרגשתם כל כך חשופים ופגיעים. ובואו נודה באמת, היה מן הפחד שהיה נוכח בגופנו. אם הפחד והחשש האלה נעלמו לכם לחלוטין, אתם במקום שמסכן את חייכם. במילים אחרות: אם אתם כבר לא מפחדים מהאופנוע בכלל – אל תעלו עליו.

אחרון חביב – מיגון, מיגון ועוד פעם מיגון

תשמעו… מתישהו משהו יקרה.. בואו נודה באמת. כולנו מודעים לכך וקיבלנו את זה על עצמינו כי כולנו מסכימים לקחת את הסיכון אל מול הדבר המדהים הזה שנקרא אופנוע. לכן השאלה היא לא אם כן יקרה לי או לא יקרה לי. השאלה היא מתוך ידיעה שיקרה, איך האירוע יגמר. אני לא אומר לכם לעלות על חליפה מלאה כל רכיבה מנהלתית אבל; כפפות, קסדה (בעדיפות למלאה), מעיל ונעלים סגורות זה המינימום של המינימום!

אתם לא גיבורים ולא חסינים לשום דבר. אין חיה כזאת "לי זה לא יקרה" תפסיקו עם זה.

וגם לרכיבות קצרות של 10 דקות, מעדיף להסתרבל עם הציוד ושיהיה לי קצת יותר חם מאשר לעבור תאונה ולהגיד: "איזה באסה.. אם רק היה עלי המעיל עכשיו, או אם רק היו לי הכפפות על הידיים עכשיו.."

לסיכום

לקח לי כמעט שבוע לאסוף את כל החומרים ולחבר אותם למאמר. וזה עוד על קצה המזלג.

אני ממליץ לכולם, לכו להרחיב את הידע, הניסיון והשליטה שלכם באופנוענות! אם זה בקריאה, צפיה של סרטונים, התנסות בימי מסלול ולקיחת קורסי העשרה. תלמדו מטעויות של אחרים מבלי לעבור אותן בעצמיכם.

חלק מהדברים שנכתבו פה נכתבו בדם, כאב והרבה צער של אחרים. קחו את זה ברצינות, ושמרו על עצמכם.

אנחנו בצוות XRIDERS דואגים ואכפתיים כלפי כל קהילת הרוכבים וחשוב לנו שתגיעו חזרה למשפחות שלכם בשלום. די עם הסטטיסטיקות המחרידות, די לאבדות.

מי אנחנו?

מועדון X-Riders הוקם בשביל לשלב את כל האלמנטים תחת קורת גג אחת ובאתר תמצאו כל מה שקשור באופנועים וקטנועים החל מחנות אונליין, הצעות מחיר של מוסכים, עמדת עיצוב אישי עבור מדבקות ויניל לאופנוע, ביקורות על ציוד, בלוג שורף נתיבים, מבחני רכיבה, טיולי אופנועים, חוות דעת ועוד.

לוגו X-Riders
© כל הזכויות שמורות. נוצר באהבה ע"י אלפא נטיקס