רכיבה ספורטיבית

  • מדריכים וטיפים
  • arad
  • 2023-09-26 19:28:00
  • שיתוף

אם הגעתם לפה סימן שגיליתם עניין לעולם הרכיבה ספורטיבית. עולם מופלא, מלא באדרנלין, חוויות, אנשים טובים, אתגרים, הצלחות וכישלונות. עולם בו אתה לומד להכיר את האופנוע הכי מקרוב שאפשר, בצורה הכי מעמיקה שיש. אבל, לצערי כל כך קל ללכת לאיבוד ולהתחיל ברגל שמאל בלי ההדרכה הנכונה.

לכן, המאמר הזה נכתב כדי לתת לכם הקדמה טובה וכניסה חלקה יותר לעולם. אך לפני שנתחיל חושב לציין, הדברים שנכתבים פה הם לטובת תוכן חינוכי ומעשיר, וכל מה שאתם לוקחים איתכם מכאן אל האספלט הוא באחריותכם בלבד ויש לנהוג בצורה אחראית שקולה ובטוחה.

רכיבה ספורטיבית VS רכיבה מנהלתית

הנושא הראשון ואם לא החשוב ביותר במאמר, הוא להבין כי יש הבדל ענק וצריכה להיות הפרדה מוחלטת בין רכיבה ספורטיבית לרכיבה מנהלתית. רכיבה ספורטיבית נועדה לרכב במהירות האפשרית, תוך ריכוז מלא בעצמך, בטכניקה ובמסלול כאשר התנאים סטריליים ומאפשרים זאת – ללא רכבים, מעקי "בטיחות", הסחות דעת, הפתעות וסכנות הצפויות לנו בכבישים הציבוריים. לעומת זאת, רכיבה מנהלתית יש לה מטרה אחת, והיא להגיע מנקודה A לנקודה B בבטחה כשבסוף הדרך אני נשאר עומד על שתי הרגליים. בציבורי אין לנו את הפריווילגיה לדחוף את עצמנו לקצה, לנסות לאתגר את עצמינו ואת האופנוע שלנו, ולגלח כל מאית שניה אפשרית מזמני ההגעה שלנו אל היעד. ברכיבה המנהלתית יש אלמנטים נוספים כמו הסחות דעת וסכנות צפויות ובלתי צפויות שאנחנו חייבים לתת להן את הפוקוס כדי להימנע מהן. לכן אסור לנו להתבלבל! יש מנהלתי בציבורי, ויש ספורטיבי בסטרילי!

אתם לא נולדים ולנטינו רוסי

אחלה, אחרי שהבנו את ההבדלים אנחנו ניגשים לעניין. מאיפה מתחילים? מה קודם? אז קודם כל תבינו שאתם לא ולנטינו רוסי על ההתחלה. מה שאתם רואים בטלוויזיה ובאינטרנט על פניו נראה סקסי ויפה, אבל לפני שאתם מנסים לגרד את כל הגוף שלכם על האספלט (ולהישאר על האופנוע) ישנם שלבים מסודרים שאמורים להנחות אתכם בדרך. והיי, זה לוקח זמן, מאמץ, זיעה, כאב וגם כסף כדי להשתפר. אז קחו את זה בסבלנות, עם חיוך, ובהבנה שזה תהליך. תהנו מהדרך.

אז תכאלס

ראשית, תמצאו לכם מקום סטרילי להתאמן. אנחנו ממליצים על מגרש גדול פנוי ונקי, בו תוכלו לפזר קונוסים ולדמות לכם מסלול קטן או להשקיע וללכת לימי מסלול מאורגנים. אם אתם יכולים להרשות לעצמכם הדרכה מסודרת, לכו על זה. הכי טוב.

פרקטיקה – קווים

הדבר הראשון להכיר בעולם הספורטיבי לרכיבה על אופנוע זה קווים. אז אמרנו שאנחנו רוצים להגיע הכי מהר שאפשר, ובשביל זה יש טכניקה מסודרת של הקפדה על איפה אנחנו מטיילים בתוך המסלול שלנו. המטרה היא למצוא בתוך כל הפיתולים והפניות כמה שיותר קווים ישרים. כאשר האופנוע עומד, אנחנו יכולים לתת גז, כאשר האופנוע בהטיה (באמצע פניה) אנחנו צריכים לרדת מהגז בהתאם. המטרה היא למצוא את הפול גז כמה שיותר מהר ולכן להעמיד את האופנוע כמה שיותר. ככלל אצבע אנחנו נגיע מהנקודה החיצונית ביותר לפניה (מהבחוץ) נחתוך את הפניה בצמוד לאייפקס (נקודת שיא הפניה) ונצא שוב לבחוץ. כל זה בשביל ליצור פניה כהה ככל האפשר.  חשוב לדעת שזהו רק כלל אצבע כללי, ואסטרטגיית הקווים שלנו תשתנה בהתאם לפניות הבאות לאחר מכן ועל פי צורת הפניה הנוכחית. ישנם פניות שניקח בדאבל אייפקס, ישנם פניות שניקח באייפקס מאוחר, וישנם פניות שנשאר צמוד בכלל לאחר הפניה. הכל בהתאם לתוואי המסלול.

מבט

כלי חשוב, שעל פניו נראה בסיסי ומובן מאליו, אבל לרוב הרוכבים לוקח זמן לפענח וללמוד אותו. המבט שלנו. במאמרים קודים אצלנו ב- אקסריידרס כבר דיברנו על כך שהאופנוע רוצה ללכת לאן שאנחנו מסתכלים, וגם כאן בעולם הרכיבה ספורטיבית המבט משחק תפקיד חשוב ביכולת התמרון של האופנוע, תכנון ודיוק כיוון התנועה. המבט שלנו משמש כמו חץ המצביע לאופנוע לאן ללכת. וחשוב לקחת לתשומת לב שהמבט צריך להקדים את האופנוע, ולא להפך. מה הכוונה? המבט תמיד הולך מבעוד מועד לנקודה הבאה אליה אני רוצה להגיע ולהתרכז בה. המבט שלנו קופץ מעוגן לעוגן וממש "כובש" אותם אחד אחרי השני. לדוגמה: כאשר אני מגיע לפניה, ה"עוגן" הבא של המבט שלי, הוא שיא הפניה, האייפקס אותו אני רוצה לתקוף ולעבור בו. כאשר אני מתקרב אל העוגן, עוד לפני הגעתי אליו ממש, המבט שלי כבר מדלג אל העוגן הבא. תמיד המבט מקדים את האופנוע ונשלח לנקודה הכי רחוקה שאליה אני רוצה להגיע או אל העוגן הבא. מבט לוקח תרגול וזמן, קחו את זה באיזי. תורידו קצב ותתרגלו מעבר של המבט מעוגן לעוגן.

מודעות, סבלנות ורגישות לגז

אני בתור מחבר המאמר יכול להגיד לכם מניסיוני, שטעות נפוצה בעיקר אצל המתחילים היא פתיחת הגז מוקדם מדי. למצערת שלנו תפקיד חשוב ברכיבה הספורטיבית. הטיימינג הרגישות והכמות של הגז יכול לעשות את ההבדל בין להחליק, לבין להיות איטי, ולבין להיות מהיר. האופנוע נמצא במצב המאוזן ביותר כ50% משקל על האחורי ו50% משקל על הקדמי כאשר הגז רק מחובר בעדינות ונשאר קבוע. בתור התחלה, נרצה להכנס לפניה בגז קבוע כשהוא רק "מחובר" (הפתיחה המינימלית ככל האפשר של המצערת שבה היא מסובבת את המנוע), כל עוד האופנוע בהטיה באמצע הפניה אנחנו נחכה בסבלנות עד להשלמת הפניה כאשר קדמת האופנוע מצביעה אל עבר היציאה, רק לאחר מכן כאשר האופנוע מתיישר ומתרומם, ניתן לפתוח את הגז. במידה ונפתח את הגז מוקדם מדי, התוצאה תהיה החלקה של הצמיג האחורי כיוון שנעביר אליו יותר מדי כוח ואנרגיה על משטח אחיזה קטן ביותר מפני שהצמיג אוחז על צידו. בשלב מתקדם יותר כניסה לפניה תתבצע באמצעות הברקס. טכניקה זו נקראת "טרייל ברייק" אבל מדובר בטכניקה מתקדמת יותר אשר נתמקד בה בשלב מאוחר יותר. טיפ לבנתים: נסו להבין ולחוש, באיזו נקודה בדיוק של סיבוב המצערת הגז מתחבר. נתקו את הגז וחברו אותו שוב ושוב, עד שהמוח שלכם יתרגל לנקודה המדויקת בה הגז מתחבר. ממש כמו השלבים הראשונים בהם התרגלנו לנקודת חיבור של הקלאץ'.

קצב

רק עכשיו, אחרי שיש לנו את המבט ,הקווים והרגישות עם הגז, זה המקום להתחיל להגביר קצת את הקצב. חשוב לא לעשות זאת לפני, כאשר אנחנו מגבירים קצב אנחנו לומדים פחות בשלבים ההתחלתיים משום שיש לנו המון דברים חדשים להתמקד בהם. קודם זוחלים, אחרי זה הולכים, ורק בסוף רצים. נכון לגבי כל סשן מחדש, חשוב לבנות את הקצב. אם התחלתם להגביר קצב, וזה עלה לכם במבטים מאוחרים, פספוס אייפקסים ואי שמירה על הקווים, זה לא שווה כלום. תורידו קצב ותנסו שוב לאט יותר.

מנח גוף

עכשיו לחלק הסקסי. רק עכשיו אחרי קצב, מבטים, וקווים נכונים יש מקום לדבר על מנח הגוף. אז בשביל מה הוא נועד? מנח הגוף ברכיבה ספורטיבית נועד כדי להעביר את מסת המשקל שלנו אל תוך כיוון הפניה תוך כדי שאנחנו דוחפים את האופנוע כלפי חוץ הפניה. בכך, אני יכול להכנס לאותה הפניה, באותה המהירות, כאשר האופנוע מוטה בפחות זווית. כבר אמרנו, אופנוע ישר זה אופנוע מהיר. מעבר ליתרון המהירות שאני יכול לגשת לגז מוקדם יותר כשהאופנוע עומד, הוא גם נמצא בפחות סיכון ובעל יותר אחיזה. ככל שהאופנוע שוכב, הוא רגיש יותר לגז, ולמהמורות באספלט בשל נקודת האחיזה הקטנה יותר של הצמיג כאשר הוא על הצד. נוסף על כך, המתלים שלנו נועדו לשכך ולספוג זעזועים כאשר האופנוע במצב עמידה ישרה. אז בשורה התחתוה, מנח הגוף נותן לי להרים את האופנוע, ולהכנס לפניה מהר יותר או עם פחות סיכון. מנח גוף נכון מתחלק לפלג גוף עליון ופלג גוף תחתון.

עליון: בהנחה והפניה שמאלה לצורך הדוגמה, החזה שלי צריך להיות מופנה כולו לכיוון הפניה, טיפ: ארצה להביא את הכתף החיצונית שלי (ימין) לכיוון מיכל הדלק. הידיים שלי צריכות להיות קלות על הכידון בכל רגע נתון כדי לא להפריע לגלגל הקדמי בעבודה שלו. האופנוע יודע מה טוב לו ומה הוא צריך כדי להישאר עומד, הוא מתקן את עצמו. לכן לא נרצה להפעיל משקל ולחץ על הכידון כדי לתת לו לפעול בטבעיות. הזרוע החיצונית שלי (ימין) צריכה להיות מתוחה אך רגועה ונשענת עם מיכל הדלק, ככה אדע שאני באמת דוחף את האופנוע ממני בכדי ליישר אותו. הזרוע הפנימית שלי (שמאל) צריכה להיות מקופלת, כאשר המרפק מוגבה כלפי מעלה והסנטר והמבט מכוונים את כל הגוף והאופנוע כמו חץ. את הראש נשאף להוציא אל מחוץ למשקף הרוח של האופנוע אל כיוון הפניה (שמאלה).

תחתון: בהנחה והפניה שמאלה לצורך הדוגמה, הטוסיק שלי צריך להיות ממוקם עכוז אחד מחוץ למושב אל כיוון הפניה (עכוז שמאל באוויר) כפות הרגלים על הכריות (לא על האצבעות ולא על מרכזיהן) כאשר הרגל החיצונית (ימין) עוגנת עם העקב אל תוך האופנוע. הירך החיצונית (ימין) מחבקת חזק את מיכל הדלק והפנימית (שמאל) פתוחה. עכשיו הנה, זה היה צריך להגיע: הברך. חשוב להבהיר דבר, ברך שנוגעת ברצפה היא לא עומדן לרמת הרכיבה בשום צורה. דבר זה נועד להוות אינדיקציה למרחק שלנו מהרצפה כדי לקבל מושג על הזווית בה אנו נמצאים באותו הרגע. ברך היא לא מטרה, ברך היא אמצעי!

נקודות בלימה

נקודות בלימה הם עוגנים שאנו קובעים לעצמינו בשטח כסימון למתי אני צריך להתחיל את פעולת הבלימה שלי לפני הפניה. דבר זה יכול להקבע על כל סימן שנבחר בשטח שיהיה לנו בולט לעין. אם זה קונוס מסוים, שיח בצד המסלול, חריץ כלשהו באספלט, או כל דבר אחר. דבר זה נבנה בשלבים המוקדמים ובהקפות הראשונות במסלול כאשר אני עושה סיבוב "היכרות". נקודות בלימה נקבעות ע"פ ניסוי וטעיה, ולרוב ניתנות לצמצום (נקודה מאוחרת יותר) בהתאם לקצב השיפור שלי.

אז לסיכום

ישנם שלבים מסודרים שאנחנו צריכים ללמוד בשביל להתמקצע בצורה נכונה ברכיבה הספורטיבית. כן, תמונה עם ברך ברצפה יכולה לעשות את זה לאנשים, אבל הדרך הנכונה להצליח ולעשות את זה כמו שצריך, מתחילה מללמוד בסיס נכון, יציב ואיכותי עם שלבים ברורים והדרכה איכותית.

מי אנחנו?

מועדון X-Riders הוקם בשביל לשלב את כל האלמנטים תחת קורת גג אחת ובאתר תמצאו כל מה שקשור באופנועים וקטנועים החל מחנות אונליין, הצעות מחיר של מוסכים, עמדת עיצוב אישי עבור מדבקות ויניל לאופנוע, ביקורות על ציוד, בלוג שורף נתיבים, מבחני רכיבה, טיולי אופנועים, חוות דעת ועוד.

לוגו X-Riders
© כל הזכויות שמורות. נוצר באהבה ע"י אלפא נטיקס