לוגו X-Riders

ברקסים: טיפים, טכניקות ומה חשוב לדעת

  • כללי
  • arad
  • 2023-09-08 14:35:40
  • שיתוף

"ברקס אחורי זה הכי טוב! או שבכלל קדמי?"

בטח יצא לכם לשמוע את הדילמה הזאת בעבר..

האחד גורם לך להחליק, השני גורם לך להתהפך קדימה, זה בכלל חלש יותר, וההוא מועד לפורענות.

אז רגע רגע שניה, אנשים נוטים לעשות סלט ואין פה תשובה נכונה ותשובה לא נכונה. כולם צודקים וכולם טועים, תנו לי להסביר.

אחד מהנושאים היותר שנויים במחלוקת במסגרת האופנוענות,  בעיקר בקרב מתחילים או אנשים שספגו ידע ממקורות מפוקפקים, הוא נושא הבלמים. באופנוע בשונה מבמכונית ובדומה לאופניים ישנם בלמים קדמיים ובלמים אחוריים. אז באיזה נשתמש, מתי, ומה היתרונות והחסרונות של כל אחד? בואו נתחיל.

ברקס אחורי

לרוב, פחות חזק עם כוח עצירה מועט יותר ביחס לקדמי. כאשר האופנוע בנסיעה הוא פחות או יותר מאוזן במשקלו בין הצמיג הקדמי לאחורי (תלוי בשליטת הגז ובמבנה הטבעי של הכלי), 50-50. כאשר אנחנו עוברים לתהליך בלימה, מטבע הדברים משקל האופנוע עובר קדימה, בכך מופעל יותר משקל על הצמיג הקדמי ופחות משקל על האחורי, מעין 70-30 לטובת הקדמי. מסיבה זו, לאחורי קל יותר להינעל ולקדמי, יותר השפעה ויכולת עצירה. מה גם, שנעילת הגלגל האחורי או "איבוד האחורי" יכול להיגמר עם נזק גבוה יותר לרוכב ולאופנוע מכיוון שלאחר החלקת הצמיג האחורי, במידה ונשחרר את הבלם האחורי יש סיכוי שהוא יקבל חזרה אחיזה בקרקע וישלח את הרוכב הישר לירח וחזרה אל מעל האופנוע מה שאנחנו קוראים לו "היי-סייד" "HIGH SIDE" או בתרגום לעברית לצד הגבוה.

עוד נקודה למחשבה, אם צמיג אחורי ננעל כאשר האופנוע ישר סביר להניח שתחליקו קדימה אבל האופנוע יישאר עומד ואולי תצליחו "להציל" ולחלץ את עצמכם מהסיטואציה.  לעומת זאת- אם תנעלו את הקדמי גם אם האופנוע מורם וישר, כנראה הוא ישלח אתכם ואת האופנוע "לואו סייד" "LOW SIDE" לרצפה מהר יותר משתספיקו להבין מה קרה.

אז איפה לאחורי כן נכנס מקום?

אמרתי שלאחורי פחות כוח עצירה, אבל לא אמרתי שאין לו בכלל. במצב חירום- אתם תרצו כל טיפת כוח עצירה שיש לכם בכדי לעצור כמה שיותר מהר במרחק הקטן ביותר. אז למה לוותר על ה30 אחוז הזה שעדין יש לכם מהאחורי? בנוסף, אחורי יכול לעזור לי ביציבות ותמרון האופנוע בתמרונים במהירויות נמוכות, שבהן אני צריך את הכידון חופשי לחלוטין עם מרווח התנועה המקסימלי.

ברקס קדמי

אז על שינוי המשקל של האופנוע דיברנו כבר, אותו עיקרון עובד כלפי הבלם הקדמי וזה מה שגורם לו להיות כל כך משמעותי. בואו נדבר שניה על הפחד הזה לשתול את המתלים קדימה ולהתהפך אל מעבר לכידון כשהאופנוע מוצא את דרכו אל הגב שלי. רוב האנשים מביאים את הפחד הזה איתם ומעבירים אותו גם לאחרים בעיקר בגלל עולם האופניים, שם מקרה זה נפוץ בהרבה מעולם האופנועים. אצלנו, כרוכבי אופנוע פחות סביר (אך לא לגמרי מופרח) שדבר זה יקרה מכמה סיבות: 1. באופניים, מסת המשקל העיקרית בין הרוכב לאופניים נורא גבוהה משום שאופניים באופן יחסי לרוכב שוקלים פחות. לעומת זאת מסת המשקל בין הרוכב לאופנוע, נמוכה בהרבה מהסיבה הפשוטה שהאופנוע כנראה שוקל יותר מהרוכב. 2. לרוב האופנועים היום על הכביש בעיקר החדשים ישנם בקרות אחיזה ומערכת ABS שלא מאפשרת לצמיג הקדמי להינעל לגמרי ומונעת את פעולת ה"סטופי" שהאחורי מתרומם בעצירה.

איך להשתמש?

האידיאל לבלימה מוחלטת עוצמתית ומיידית הוא להשתמש בשני הברקסים גם האחורי וגם הקדמי.

אבל! יש טכניקה שאסור לנו להתפשר עליה, גם אם יש לנו ABS תזכרו, טכניקה לפני טכנולוגיה.

אז בצורה פרקטית:

את המנוף של הברקס הקדמי לעולם לא נרצה למחוץ בפתאומיות- אם נעשה זאת נמצא את עצמינו נועלים את הקדמי וככל הנראה נסיים על הרצפה. למה? אם לא נחכה להעברת המשקל של האופנוע קדימה אל הצמיג, האחיזה בו עדין לא תהיה מיטבית.  לכן, את המנוף נסחט בהדרגה. אפשר לסחוט את המנוף מהר, וגם אפשר לסחוט אותו הכי חזק שאנחנו יכולים מבלי לנעול את הצמיג, כל עוד נעשה זאת בהדרגה ותנאי המשטח שעלינו אנו נמצאים אינו חלק.

את הברקס האחורי נרצה דווקא לשחרר בהדרגה משום שבעת מעבר המשקל קדימה, יורד עומס מהאחורי ולכן אם נלחץ חזק על הברקס, עלול הצמיג להנעל.

כלל אצבע, ככל שיש עומס על הצמיג, ככה יש אחיזה, ואפשר לעבוד חזק על הברקס.

חשוב לציין

בעת פניה הכללים משתנים וזה כבר סיפור אחר וטכניקת רכיבה מתקדמת יותר שאולי נרחיב עליה בהמשך כאן בXRIDERS. לבינתיים אם סקרנתי אתכם, תחפשו קצת באינטרנט על המושג "טרייל ברייק"

אז לסיום

אחורי או קדמי? שניהם!

מי אנחנו?

מועדון X-Riders הוקם בשביל לשלב את כל האלמנטים תחת קורת גג אחת ובאתר תמצאו כל מה שקשור באופנועים וקטנועים החל מחנות אונליין, הצעות מחיר של מוסכים, עמדת עיצוב אישי עבור מדבקות ויניל לאופנוע, ביקורות על ציוד, בלוג שורף נתיבים, מבחני רכיבה, טיולי אופנועים, חוות דעת ועוד.

לוגו X-Riders
© כל הזכויות שמורות. נוצר באהבה ע"י אלפא נטיקס