איזה סוגים של מיגונים לאופנוע קיימים בשוק?
איזה מיגונים לאופנוע נכונים לי?
ולמה בכלל חשוב לשים מיגונים על האופנוע?
כל אלה שאלות שאנחנו כאן באיקסריידרס ניתן לכם תשובות עליהן.
לפעמים אותה תאונה בדיוק יכולה להגמר בתוצאה אחרת לחלוטין, גם לאדם וגם לאופנוע. לכן, כמו שחשוב להצטייד במיגון לרוכב כך גם חשוב להצטייד במיגון לאופנוע. ההבדל בין תיקון של אלפי שקלים למאות שקלים לאחר תאונה יכול להקבע על ידי אם יש או אין ציוד מיגון פשוט על האופנוע שנגיש היום לכל רוכב. קחו לדוגמה סיטואציה קיצונית: סטאנטרים. שמעתם עליהם בעבר? קבוצה של אנשים מאוד מוכשרים עם המון אומץ לעשות פעלולים קיצוניים עם האופנועים כמו ישיבה על המיכל דלק בלי ידיים עם גלגל באוויר. מה אתם חושבים? הם לא מפילים ומרסקים את הכלים שלהם? בוודאי שכן! אז איך הם מצליחים להרים את האופנוע ולהמשיך כאילו לא קרה דבר? בעזרת מיגון אגרסיבי לרוב כלוב התרסקות, יכולים הרוכבים להרים את האופנוע מבלי שנגרם נזק לשלדה, או אפילו שריטה אחת על הפלסטיקה.
בשורה התחתונה, ציוד מיגון לאופנוע יכול לחסוך לנו הרבה כאב ראש, הרבה כאב לב, וגם הרבה כסף בסופו של דבר.
אז יש המון שמות, סוגים, ופריטים שנועדו להגן בצורות שונות והם בעלי מטרות שונות. הנה הבולטים והסבר קצר עליהם:
הנפוצים ביותר, מטרתם בעיקר לשמור על הפלסטיקה של הכלי מלהשבר ולהשרט בעת נפילה או החלקה בכך שגורם לאופנוע להחליק בעזרת הסליידר (כשמו הוא) על הכביש. ישנם סוגים שונים למטרות שונות כמו סליידרים ארוכים וקצרים. ארוכים, אידיאלים לנפילות איטיות יותר כמו בחניה או החלקה במהירות נמוכה בשל יכולתם להרחיק את האופנוע מהקרקע יותר מהסליידרים הקצרים. חיסרונם מתבטא במהירויות גבוהות כאשר הסליידר עצמו עשוי לשמש כנקודת עגינה בקרקע ומנוף ליצירת מומנטום של גלגול האופנוע ולגרום לו להתהפף בהחלקה ולהתחיל להתגלגל במקום להחליק בצורה שטוחה על צד אחד בלבד. וכאן נכנסים הסליידרים הקצרים יותר. בנוסף, סליידרים ארוכים יכולים להתפס לנו בקרקע בעת הטיה קיצונית של האופנוע לרוכבי המסלול הקיצוניים שבנינו.
נועדו לכסות את החלקים הרגישים והיקרים באופנוע, את המנוע. לפעמים מגיעים בקיט עם כיסויים לדברים נוספים באזור המנוע כגון מערכת הקירור. בעצם תפקיד הכיסוי מנוע או מגן המנוע הוא לספוג את המכה, השפשוף והנזקים שאם לא הכיסוי, היה סופג החלק היקר שבמקרה הטוב וזה רק נזק קוסמטי, החלפת הפריט עלולה להסתכם בסכומים גבוהים בהרבה מחתיכת הפלסטיק של מגן המנוע.
זה כבר קצת פחות שכיח, בשל המשקל, המחיר, המגושמות ובאופן סובייקטיבי הנראות הפחות אסתטית. מה שכן, ניתן למצוא כאלה מותקנים על אופנועים שמיועדים לנפילות רבות כמו אופנועים בבתי ספר ללימוד והוצאת רישיון, אופנועי משטרה, סטאנטרים ועוד.
בר התרסקות יספק את ההגנה המיטבית לאופנוע ויכול לעמוד בסיטואציות מהמתעללות ביותר לכלי מבלי שיגרם טיפת נזק. חלקכם שמעתם את הכינוי "כלוב" וזה בדיוק זה, מעין כלוב שמקיף את שלדת האופנוע ומונע מהפלסטיקה להגיע במגע עם הרצפה. חסרונות הכלוב הן בשל משקלו הרב, הוספת היקף לסך כל הכלי, והיותו מגושם ויכול להפריע לאופנועים שמטרתם לרדת לזוויות חדות.
מגני ידיים ניתן למצוא במגוון רחב של אופנועים, אם זה באופנועי שטח, אדוונצ'ר, לפעמים נייקדים, וגם באופנועי ספורט. מטרת מגני הידיים הן מגוונות. יש כאלה המיוצרים להגן מפני רוח, חרקים וגם דברים שונים שיכולים לעוף לנו לאזור הידיים בדרך כמו אבנים לדוגמה. בנוסף יש כאלה המיוצרים להגנה על המנופים. לרוב ניתן לראות כאלה על אופנועי ספורט, בעיקר אצל מתחרים או חובבים הדוקים של רכיבת המסלול.
מטרתם, להגן שלא ימשך מנוף הבלם הקדמי, או הקלאץ' שלא לצורך בשל התערבות חיצונית לא רצויה כמו למשל רוכב אחר שעלולים להגיע במגע איתו ברכיבה במסלול בעיקר בתחרויות שם מתבצעות עקיפות.
מגני המנוף יכולים לעזור גם בהשתחלות בין רכבים, שלא היינו רוצים שמנוף הבלם הקדמי ימשך בפתאומיות ובחוזקה בעת מגע עם אחד מצידי הרכב. דבר נוסף, מגני המנופים יכולים לעזור בספיגת הנזק והזעזוע בעת נפילה במקום בקליפון, וגם למנוע התפסות של אחת האצבעות או היד בין הקליפון לכביש בשל המסגרת שמספקת תיחום ליד.
בעיקר ניתן למצוא באופנועים שמטרתם לנסוע גם מחוץ לכבישים. שבילים, שטח, דיונות, סלעים, גזעים… לא חסר. אופנועי אדוונצ'ר, אופנועי אינדורו וכו. תפקיד מגן הגחון הוא כשמו, להגן על גחון הכלי. כל מה שרגיש ונמצא בחלקו התחתון של האופנוע כמו המנוע, מערכת הפליטה ועוד. מגן הגחון לא נפוץ ברכבי כביש משום שיש פחות צורך בו. אופנועי הכביש פחות מאוימים מאובייקטים שיכולים להגיע ממתחת משום שתפקידם לרכב בדרכים סלולות.
בחירת מיגון לאופנוע הכרחית שתיעשה לפי התאמה לצרכים, תקציב, מטרות הרכיבה וסוג האופנוע, אם כי לרוב כל האופנועים זקוקים לכמה מיגונים מרכזיים כמו סליידרים ומגני מנוע.
רוכבי אופנועי כביש שרוכבים על דרכים סלולות, לא חייבים מגן גחון.
רוכבי מסלולים מקצועיים, כדאי שלא ישימו בר התרסקות כי הוא כבד וגם יכול הוא להפריע ולבוא במגע עם הקרקע בעת הטיית האופנוע. בכל אופן הבנתם את הקונספט.
בנושא התקציב, אנחנו יודעים שלא תמיד הכי נוח להוסיף כסף על דברים שלא "חייב". אבל מהניסיון שלנו אנחנו באמת מאמינים שזה לא המקום לחסוך בו. כאשר יקרה משהו לאופנוע, נזק יקר יגרם ובסופו של דבר יצא לכם יותר יקר מאשר שהייתם שמים את אותו המיגון.
גם לחסוך כמה שקלים ולהביא מיגון זול מהדוד עלי לא מומלץ מכיוון שלרוב, או שלא יעשה את העבודה, או שרק יגרום נזק חמור יותר לכלי מאשר ולא היה בכלל.
קיימים סוגים שונים של מגנים לאופנוע שלנו, חשוב לנו לבחור אותם בהתאם לצרכי הרכיבה שלנו, סגנון האופנוע שלנו, התקציב שלנו וגם הטעם שלנו. מה שבטוח, מומלץ לשים מיגון על האופנועים שיחסוך לנו בעלויות בעתיד, כאבי ראש וישמרו לנו על היפיפיים שלנו.
למידע, יעוץ, שאלות וכל מה שתרצו, ניתן ליצור איתנו קשר בוואטסאפ, אינסטגרם או להשאיר פניה באתר וכאן בצוות אקסריידרס אנחנו נשמח לעזור!
מפת האתר
מי אנחנו?
מועדון X-Riders הוקם בשביל לשלב את כל האלמנטים תחת קורת גג אחת ובאתר תמצאו כל מה שקשור באופנועים וקטנועים החל מחנות אונליין, הצעות מחיר של מוסכים, עמדת עיצוב אישי עבור מדבקות ויניל לאופנוע, ביקורות על ציוד, בלוג שורף נתיבים, מבחני רכיבה, טיולי אופנועים, חוות דעת ועוד.